JAK DZIAŁA CONTENT MARKETING?

29 maja 2016

Co to jest content marketing?

Content marketing to nic innego jak strategia promocji, która opiera się na tworzeniu i publikacji treści. To właśnie treść w content marketingu stanowi jego największy zasób.

Czym różni się content marketing od tradycyjnej reklamy?

Bynajmniej to nie content marketing po raz pierwszy użył treści, jako narzędzia promocji. Treść od zawsze wypełniała strony internetowe, ulotki oraz banery reklamowe. Czy to oznacza, że każdy nieświadomie wdraża strategie content marketingowe? Zdecydowanie nie. Content marketing od tradycyjnej formy promocji różni się podejściem do tworzenia, segmentowania, publikacji treści i przede wszystkim do stworzenia przemyślanej i strategii marketingu słowa.

W tradycyjnej promocji słowa były narzędziem do przekazywania informacji o produkcie i zachęcania do jego zakupu. Niestety natłok informacji spowodował, że ludzie stają się coraz to bardziej odporni na reklamy. Nachalna promocja powoduje, że zniechęcamy się do produktu. Nie lubimy gdy ktoś natrętnie nagabuje o swoim produkcie. W takich warunkach wiele tradycyjnych narzędzi promocji okazuje się całkowicie nietrafionych.

W jaki sposób możemy przekonać do siebie naszych potencjalnych odbiorców? Rozwiązaniem jest strategia content marketingowa, a więc komunikowanie o swojej marce w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę odbiorców i zdobyć ich zaufanie. W content marketingu mówimy o „magii treści”, która posiada moc kreowania wizerunku marki i pozyskania lojalnych klientów. W content marketingu często sami odbiorcy przejmują na siebie rolę promocji i samodzielnie rozsyłają informację o naszym produkcie.

 

Co zawiera strategia content marketingu?

 

Cel strategii content marketingowej

Tak jak każda strategia, również i ta content marketingowa musi zawierać cel. Powinniśmy więc jasno określić co chcemy osiągnąć wdrażając marketing treści. W zależności od profilu, branży i etapu rozwoju, cel dla każdej firmy będzie innych. Najczęściej celem jest pozyskanie nowych klientów lub zwiększenie sprzedaży. Ale celem może być także utrzymanie lojalnych klientów lub zmiana wizerunku. Firmy, które chcą wejść na rynek z całkowicie innowacyjnym produktem będą za cel stawiały sobie wykreowanie potrzeby. Określając cel musimy także jasno zdefiniować grupę odbiorców, do której chcemy trafić.

strategia zakreślona na kartce papieru

Narzędzia strategii content marketingowej

W dalszym etapie musimy dobrać odpowiednie narzędzia, które zastosujemy w ramach naszej strategii. Warto podkreślić, iż content marketing daje nam do dyspozycji bardzo obszerny pakiet możliwości. Właściwy wybór narzędzi w ogromnym stopniu determinuje powodzenie naszych działań. Dlatego zastanówmy się, które sposoby dotarcia do klienta, będą najbardziej skuteczne w naszej branży.

 

biurko marketingowca

ARTYKUŁY

Obecnie artykuły to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi CM. W czym tkwi ich sukces? Artykuł to najprostsza metoda przekazywania informacji. Za pomocą artykułu, jesteś w stanie przekazać odbiorcom wiele cennych wskazówek, dzięki którym odbiorca rozwiąże swój problem. To pozwoli Ci zbudować pozycję eksperta, a także zdobyć zaufanie odbiorców, którzy w przyszłości staną się twoimi klientami.

Dzięki łatwemu dostępowi do informacji, każdy z nas w bardzo szybkim czasie może stać się specjalistą z różnych dziedzin. Wybierając telewizor, kupując opony samochodowe lub nawozy do pielęgnacji roślin, nasz zakup często poprzedzony jest pozyskaniem informacji na temat produktów i ich działania. Zanim kupimy, chcemy dowiedzieć się jakie są alternatywne rozwiązania i które z nich, zdaniem innych internautów są najlepsze. Gdy mamy problem, bardzo często szukamy rozwiązania w internecie. Dlatego też przekaz o twojej firmie i produktach nie powinien być przygotowany w formie nachalnej reklamy. Z pewnością przyciągniesz uwagę klienta, jeżeli opiszesz produkt, podkreślisz jego praktyczne zastosowania, a także pokażesz w jaki sposób można z niego korzystać. Unikniesz konieczności stosowania typowej reklamy, która na dłuższą metę może zniechęcić do Ciebie klientów. Odpowiednio opracowany i opublikowany content sprawi, że odbiorcy sami trafią na twoją stronę i będą na nią wracać.

Im bardziej eksperckie i atrakcyjniejsze artykuły, tym większa liczba wygenerowanego ruchu na stronie. Dlatego warto zadbać o dobrą jakość contentu. Niezwykle istotne jest to, aby treści posiadały odpowiednią strukturę, dzięki której algorytmy Google z łatwością zidentyfikują ich zawartość. To pomoże twoim artykułom pojawić się wysoko w wynikach Google.  Decydując się na przygotowanie artykułów, wybierz ich formę i przeznaczenie. Możesz przygotować:

artykuły sponsorowane – to artykuły, które publikowane są w serwisach ogólnotematycznych lub specjalistycznych za odpowiednią opłatą. Możesz w takim artykule opisać swój produkt i zachęcić odbiorców do zakupu. Zależenie od serwisu, artykuły mogą być przygotowywane przez copywriterów z danego serwisu lub też możesz samodzielnie dostarczyć gotowy artykuł. Artykuł sponsorowany daje możliwość zaprezentowania informacji o twojej działalności w bardzo poczytnych serwisach. Pamiętaj jednak, że przedział cen za publikację artykułów sponsorowanych jest bardzo szeroki – od kilkudziesięciu złotych do kilkunastu tysięcy za jeden artykuł.

artykuły na blogach – współpraca z blogerami może przynieść duże korzyści dla Twojego biznesu, zwłaszcza jeżeli wybierzemy blogera, który ma liczne grono fanów. Warto także wybrać blogera, który pisze o tematach pokrewnych z prowadzoną  działalnością. Ceny za opublikowanie artykułu na prywatnym blogu zależą od jego właściciela. Jest także możliwość nawiązania współpracy barterowej, wielu blogerów decyduje się opisać produkt, jeżeli otrzyma go na własność lub do przetestowania.

artykuły eksperckie – to treści, które pomogą odbiorcom rozwiązać ich problem. Im ciekawsze treści, tym większa szansa na powodzenie. Przygotowując artkuły eksperckie postaw się w roli odbiorców i zastanów się jaką wiedzą mogą być zainteresowani. Nie pisz artykułów naukowych. Nie stosuj terminów wysoce specjalistycznych, które są niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. Wytłumacz, doradź, pokaż zastosowanie produktów. Dzięki temu zdobędziesz zaufanie odbiorców i nowych klientów.

człowiek piszący artykuł

COPYWRITING

Usługi copywriterskie, to nic innego, jak usługi polegające na napisaniu tekstów. Copywriterzy przygotowują teksty na strony internetowe, treści ulotek i broszur, artykuły sponsorowane oraz każdy inny typ treści marketingowych. Należy pamiętać, że publikowane w internecie teksty muszą być autorskie. Oznacza to, że nie możesz powielać treści z innych stron. Jeżeli chcesz, aby twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach Google, nie powinieneś kopiować opisów produktów w twoim sklepie internetowym ze strony producenta.

Tekst marketingowy musi być zrozumiały, jasny i przejrzysty. Ale to za mało, aby zdobyć liczne grono czytelników. Treści marketingowe powinny wzbudzać potrzebę posiadania produktu, przekonać o jego właściwościach oraz zachęcić do zakupu. Jeżeli samodzielnie nie czujesz się na siłach, aby napisać teksty, które przyciągną uwagę klientów, możesz zlecić tę usługę na zewnątrz.

Skorzystaj z pomocy fachowych copywriterów,  a otrzymasz nie tylko dobre teksty, ale także fachowe wsparcie marketingowe.  Zleć teksty Popisanym, a dostaniesz teksty, które  przez długie lata będą skutecznie pracować na Twoją markę.

 

pisanie tekstu

 

WEBINARIA

Webinar to forma konferencja on-line. Jeżeli chciałbyś przeprowadzić szkolenie, warsztaty lub wykład dla szerokiego grona odbiorców, to powinieneś pomyśleć o webinarze. Ta forma promocji często stosowana jest przez firmy szkoleniowe, coachingowe i edukacyjne. Dużą popularnością cieszy się także w branży marketingowej oraz IT. Przygotowanie i przeprowadzenie webinaru jest niezwykle proste. Dostępne platformy webinarowe są bardzo intuicyjne i proste w obsłudze, co powoduje, że nie potrzebujesz większego przygotowania technicznego do ich przeprowadzenia.

webinar

INFOGRAFIKI

Infografika to bardzo wygodna dla odbiorcy forma prezentacji danych. Jeżeli masz dużą liczbę informacji do przekazania lub też chciałabyś w ciekawej formie zaprezentować dane liczbowe, wówczas infografika będzie idealnym rozwiązaniem. Jeżeli znasz podstawy obsługi programów graficznych, wówczas przygotowanie infografiki nie powinno przysporzyć Ci większych problemów. Jeżeli nie masz nic wspólnego z grafiką, zawsze możesz zlecić jej przygotowanie wybranej agencji marketingowej.

przykład infografiki

EBOOKI

Najprościej mówiąc elektroniczna książka. Użytkownicy internetu mogą sobie ją najczęściej ściągnąć w formie pliku .pdf. Ebook daje możliwość dużej ilości treści, która będzie przydatna dla potencjalnych obiorców. Dużą zaletą e-booka jest jego mobilność. W przeciwieństwie do tradycyjnej książki, ebooka możemy mieć zawsze w pamięci naszego komputera i możemy go łatwo przekazywać innym osobom.

 

ebook

 

PREZENTACJE

Bardzo angażująca forma przekazu, pod warunkiem, iż zostanie odpowiednio przygotowana. Jeżeli chcemy, aby nasza prezentacja zaciekawiła odbiorców, zapomnijmy o wrzucaniu dziesiątek danych liczbowych do Power Pointa. Przygotuj ciekawą historię, która przyciągnie uwagę odbiorców. Niezwykle ważne jest, aby prezentacja była atrakcyjna graficznie. W tym celu możesz skorzystać z jednego z wielu darmowych programów graficznych. Przykładowo:

Prezi – umożliwia przygotowanie prezentacji z zastosowaniem wielu funkcji whiteboard. Dzięki Prezi z łatwością zaakcentujesz najistotniejsze informacje oraz włożysz je w ramy atrakcyjnej grafiki.

Powtoon – bardzo pomocny program do tworzenia prezentacji w formie animacji. Szeroki wybór elementów graficznych oraz gotowych szablonów to ogromne plusy programu. Jego obsługa jest intuicyjna, dzięki czemu nawet amatorzy z łatwością tworzą swoje pierwsze animacje.

 

tablica do prezentacji

 

PODCASTY

Poradnik audio, za pomocą którego możesz przekazać ogromną ilość cennych informacji. Jest to nic innego, jak nagranie audio, w czasie którego opowiadasz o wybranym temacie. W ramach podcastu możesz nagrać poradnik, który będzie opowiadał o zastosowaniu lub funkcjonalności produktów. Podcastów słuchają najczęściej osoby, które nie mają czasu na zaznajomienie się z tekstem pisanym. Nagrania audio często odsłuchują osoby poruszające się komunikacją miejską lub też kierowcy w czasie dłuższych tras samochodowych. Dlatego też zadbaj o to, aby informacje w podcaście były zwięzłe, zrozumiałe i zachęcały do odsłuchania.

 

kobieta ze słuchawkami

MARKETING SZEPTANY

Działania zwane także buzz marketingiem polegają na spontanicznej komunikacji marki. Marketing szeptany pozwala dotrzeć do bezpośrednich odbiorców naszego produktu i przekazać im poszukiwanych informacji. Działania marketingu szeptanego polegają aktywnym udziale w internetowych dyskusjach i udzielaniu odpowiedzi na pytania odbiorców dot. naszej działalności / produktów / branży. Niezwykle ważne jest, aby działania marketingu szeptanego były prowadzone w sposób naturalny i rzetelny. Dlatego też zanim przejdziemy do „szeptania” o naszej marce, wpierw ustalmy jaki przekaz chcemy komunikować. Tu znowu z pomocą przyjdzie content marketing, który pomoże wygenerować treści przydatne dla naszych odbiorców.

 szeptanie

 

E-MAILING

E-mail marketing, to nic innego jak przekazywanie informacji w formie mailowej. I choć ta forma przekazu wydaje się bardzo staromodna, to jednak w Polsce e-mail marketing jest nadal bardzo skuteczną forma pozyskania klienta. Pamiętajmy jednak, że e-mailing to nie spamowanie. Odbiorcy wiadomości mailowej muszą wcześniej wyrazić zgodę na otrzymywanie od nas e-wiadomości. O skuteczności e-mail marketingu w największym stopniu decyduje dobrze przygotowana treść, a wiec content. Dlatego właśnie e-mailing i content marketing bardzo ściśle ze sobą współgrają.

kobieta pisząca posty

Inne działania content marketingu

Powyższa lista narzędzi content marketingowych nie wyczerpuje wszystkich możliwości. Możesz także uzupełnić swoją strategię contentową o dodatkowe narzędzia:

– raporty

– video

– ikonografiki

– zdjęcia

– wideoinfografiki

Pamiętaj jednak, aby strategia uwzględniała te narzędzia, które są najskuteczniejsze z punktu widzenia dotarcia do nowego grona klientów i osiągniecia zakładanych celów marketingowych.